torsdag 13 mars 2008

So... hade min första dag i skolan idag, den var lååång! Men tog mig igenom den och var trevligt att komma ut ur mitt rum en stund. Somna dock på soffan när jag kom hem! Nu har jag ätit riktig fast föda, fuskstuvade makaroner å upptinad falukorv ifs, men endå!

Idag gjorde slutligen klassen revolt mot våra lärare å deras flummiga kurs och det ställdes till med massmöte där anklaganden, irritationer och krav slängdes om vartannat. Synd att inte läraren som är ansvarig, som fortfarande inte visat sig för oss var där, det hade varit bäst om han fått höra det direkt. Nu blev det ett underskrivet klagobrev istället så vi får väll se vad som händer. För,odligen ingenting, det verkar ju vara deras filosofi...

Märkte att ett ord cirkulerade mycket på föreläsningen idag.
Därför blir Dagens Ord:
Rationell

rationell [ratSonel´] adj. ~t ORDLED: rat-ion-ell

1 effektiv p.g.a. rationalisering: ~ stordrift; jordbruket är ~t organiserat (adv.)

2 grundad på förnuftet: ~ kunskap; hon tänker snabbt och ~t (adv.); av ~a skäl
BET.NYANS: med negativ värdering med antydan om avsaknad av känslor: ~ beräkning; var inte alltid så neutral och ~!

3 som kan uttryckas som bråk mellan hela tal om den enklaste typen av tal näst heltal (och innefattande dessa) {MOTS. irrationell 2} {ereell 1}: ~a tal

Inga kommentarer: