måndag 14 september 2009

First day at work

Så var man igång. Idag var vår första dag på Child, youth and family center i Paeroa och det gick bra! Vi blev välkomnande med en maoriceremoni, vilket var nervöst men intressant och sen blev vi introducerade för en miljon (eller åtminstånde 30) personer som ja nu inte kommer ihåg hälften av. Men alla var jättegulliga och frågade vilken sport jag var intresserad av, inte om jag var intresserad av sport. Sport är visst jättestort här och jag kände mig dum som inte visste vad jag skulle svara. Jag måste hitta på några svenska sporter de inte har här och låtsas vara jätteduktig. Annars får jag hålla mig till skidåkning vars sässong snart är slut. Stämningen var iaf trevlig på kontoret. Alla sitter i ett öppet landskap så man har nära kontakt med de andra socialarbetarna. Jag fick ett eget ”kontor” bredvid min handledare June Brook. Hon verkar jättebra. Hon är ursprungligen från England så vi diskuterade lite kulturskillnader mellan Europa och Nya Zeeland idag, där maoriminoriteten måste vara den största. Dess kultur har påverkat de vita och inom socialt arbete betyder det att man arbetar väldigt mycket med familjer och nätverksmöten, något jag tycker är intressant. June (och jag) arbetar i Youth service teamet och vi har hand om ungdomar i åldrarna 14-17, framför allt med beteendeproblematik. Några andra i vårt team jobbar med tonårskriminalitet. Sedan finns det tre care & protection teams uppdelade på landsområden som har hand om yngre barn och mer omvårdnadsproblem. På en av dem arbetar Karolina. Paeroa är en liten stad mitt i landsbygden och kontoret täcker därför en väldigt stor yta så det kan bli mycket resande men det är ju bra för oss som kan sitta i passagerarsätet ( på höger sida!) och titta på omgivningarna. Det känns skönt att slutligen ha börjat. Man började bli lite uttråkad på Waihi beach och vår lägenhet. Nu känns det rätt spännande att vara här! Och nått mer kul: Kontoret har stängt i mellandagarna så vi slutar vår praktik redan innan jul! Wiii!
Plus att jag nu har ett nyzeeländskt simkort och telefonnummer som man kan smsa och ringa till så mycket man vill. Numret är:
+64 21 1531790

Idag åt jag baked beans on toast yill middag. Nam nam nam. Its nice to be back down under! ;D

Inga kommentarer: