torsdag 10 september 2009

Ny tid, nytt land, nytt hem

Sa var man da framme och har sovit sin forsta natt i Nya Zeeland. OCh vilken somn sen! 15 timmar innan jag tvingade mig ur sangen vid halv 2 pa efetrmiddageb for en valbehovd dusch. Ar fortarande lite skakig fran resan men inget vrak langre iaf som jag var igar. Kunde inte sova pa flyget fran Hongkong sa jag lag fett efter.
Ursakta svarigheten med lasningen, det fattas ju tre bokstaver pa tangentbordet i detta land. For jag anvander mina vardars dator eftersom de inte har bredband utan... MODEM! Yes, jag ar tillbaka pa bip, bip, bip vid uppkoppling over telefonlinjen sa man kanner sig lite skyldig for att koppla bort deras telefon.
MEn de ar iaf jattegulliga. Margret och Jim, pensionerade skottar som hyr ut sin ovanvaning (med tva rum, vardagsrum med tv/dvd och kokvra) till svenska praktikstudenter. De verkar tycka det ar roligt att ha oss har och ar valdigt hjalpsamma. Deras hus ligger ca 5-10 minuters promenad fran en jattestrand och jag har havsutsikt fran mitt rum. Waihi beach dar vi bor ligger ungefar en halvtimme fran var arbetsplats dar vi startar pa mandag. Flera andra medarbetare bor har sa vi kan ta oss fram och tillbaka tillsammans med dem. Sedan skall vi koppla en bil for att kunna ta oss runt, det finns mycket landyta pa Nya Zeeland sa bil ar nastan ett maste.
Vi bliv motta pa flygplatsen av Tanya som tog oss hit. Hon verkade trevlig och berattade mer om CYFS var vi skall jobba. Det ar Nya Zeelands motsvarighet till barn och familjeenheten i Sverige och vi kommer jobba i olika grupper pa avdelningen men det lat bra. Och det verkar vara ett trevligt stalle men jag aterkommer om det.
Annars har det inte hant sa mycket an. Plockade ur alla klader ur vaskan efter duschen idag och nar de lag pa sangen sag det valdigt lite ut... Och jagsaknar mina raggsockar. Men men, inte mycket att gora at det nu mer an att leta ett par nya nagonstans. Min mobil funkar inte har iaf men jag ska skaffa mig ett nyazeelandskt nr sa smaningom. Annars kan ma na mig pa mail, en kommerntar har eller skicka brev. Post ar ju alltid trevligt nar man ar langt hemifran. Adressen ar:
Elinor Nilsson
52 Citrus Avenue
Waihi Beach 3611
Bay of Plenty
New Zealand

Jag saknar er alla! Kram Elinor

2 kommentarer:

Evelina sa...

Eli, hur har du det?? nu är jag oxå på plats, känns skumt.. har ni några planer fram till praktiken börjar? träffade min handledare, han va cool men vet i tusan om det finns nåt ja kan göra på det här jobbet! det är inte ett rikigt socialt arbete (säg inte det till anna-kerstin!). kallt e de oxå.. men får dansa mig varm :) saknar dig, hoppas allt e bra, PUSS

ELI sa...

Evelina! HUr kan man veta vad du har for dig? Laste just tva maratoninlagg av emma, det kommer bli USA all over again. =) JAg har det ok. Konstigt men borjar vanja mig. Imorn borjar praktiken och det skall bli skont med lite omvaxling. De verkar trevliga iaf. Du far forsoka utnyttka din coola handledare och ge forslag pa vad du kan gora sjalv! Intiativformaga jadajada. Vad ar det de gor egentligen? JA lovar att inte tjalla. Skype funkar inte over vart modem men skall leta upp ett cafe som det kanske funkar pa. Och ha en mobil sa man kan saga at folk att komma online. Funkar din telefon? Saknar dig med gumman! Puss